
May 15, 2011  Sunday
Because of an editing error, an article 
last Sunday about the quest for Osama 
bin Laden misstated the number of 
interviews that reporters had with him 
after Sept. 11, 2001. It was at least 
two, conducted by journalists from 
Pakistan and from Al Jazeera in the 
two months after the attacks; it was 
not the case that no reporters inter-
viewed Bin Laden after the attacks.

Election round-up: “Ed Miliband 
calls on Lib Dem ministers to quit 
cabinet” (News) said that on 5 May 
the Liberal Democrats had lost 695 
council seats and nine councils. They 
actually lost 842 council seats and 11 
councils. In “Cameron won’t block 
vote on independence” (News) we 
said the Lib Dems in Scotland were 
reduced to four MSPs. Five, actually. 
“How Salmond’s Scottish revolu-
tion pushed Labour back across the 
border” (News) said the late Donald 
Dewar had claimed “devolution was 
the settled will of the Scottish people”. 
While Dewar argued that principle, it 
was the late Labour leader John Smith 
who coined the phrase. And our edito-
rial “Salmond’s success” (Comment) 
referred in both head and text to the 
Scottish Assembly. We meant the 
Scottish Parliament. Apologies.

May 14, 2011  Saturday
An article on Wednesday about a report 
by a research group in Afghanistan 
that challenged the quality of informa-
tion used by NATO forces to identify 
and kill suspected Taliban insurgents 
misstated the report’s conclusion 
concerning an Afghan man, identi-
fied by NATO as a Taliban insur-
gent, who was targeted and killed in 
a NATO attack in Takhar Province. 
The report concluded that NATO had 
used flawed intelligence and killed the 
wrong man, partly because his name 
had been used as an alias by a Taliban 
insurgent — not that the episode illus-
trated how shifting allegiances and 
identities among a number of players 
in Afghanistan make it ‘’nearly impos-
sible to make accurate judgments 
about them.’’

A music review on Friday about the 
Dallas Symphony Orchestra and 
Chorus’s performance of the oratorio 
“August 4, 1964,’’ at Carnegie Hall, 
misidentified the type of American 
vessel attacked by North Vietnamese 
torpedo boats on Aug. 2, 1964, an 
attack that was part of what became 
known as the Gulf of Tonkin inci-
dent, a subject of the oratorio. It was 
a destroyer, not a battleship. (While 
United States officials initially believed 
that two American destroyers were 
also attacked on Aug. 4, 1964, and 
President Lyndon B. Johnson ordered 
retaliatory bombing, many historians 
have since concluded that there was no 
second attack.)

In the list headed Elections: Scottish 
parliament, 7 May, page 32, Aberdeen 
Central should have been shown as 
a Scottish National Party win (from 
Labour), not as an SNP hold. 

Regarding the Welsh assembly election 
outcome, comprising 40 constituency 
seats and a further 20 seats elected 
from five regions (each with 4 seats): 
a graphic was published without some 
final updates to certain regional out-
comes. In the Mid and West Wales 
region, two seats were colour-coded 
blue for Conservative wins when they 
should have been red for Labour. In 
the South Wales West region, two seats 
were coloured green for Plaid Cymru 
when the outcome was actually two 
Tory wins, one Plaid and one Liberal 
Democrat. And on a list of individual 
constituency results, Llanelli should 
have been coded red for a Labour win, 
not green for Plaid Cymru.

An article on Page 50 this weekend 
about a do-it-yourself movement in 
the United States misidentifies an 
object made by the author, Anand 
Giridharadas, with the help of a 3-D 
printing machine. It was, basically, a 
nut, not a bolt.

An article in some editions on Friday 
about an auction of contemporary 
art at Phillips de Pury & Company 
in New York on Thursday night mis-
stated the sale price of a 1973 Andy 
Warhol painting of Mao Zedong. It 
was $3.5 million ($4,002,500 includ-
ing fees), not $3.1 million ($3.5 mil-
lion including fees).

May 13, 2011  Friday
An article on Wednesday about prob-
lems in the microlending industry 
paraphrased incorrectly a quote by 
Vikram Akula, chairman of the Indian 
company SKS Microfinance. Mr. 
Akula said that loan repayments might 
go up in Andrhra Pradesh state if the 
government there eased rules on new 
lending, not if it restricted such lend-
ing there.

An article Thursday about stepped-up 
federal inquiries into the possibility of 
insider trading through the use of so-
called expert networks, which provide 
information to investors for a fee, mis-
spelled part of the name of a law firm 
whose clients include companies that 
use such networks. It is Schulte Roth 
& Zabel, not Schultz Roth & Zabel.

May 12, 2011  Thursday
An interview with the new editor of 
Esquire magazine quoted him as say-
ing: “I’m a total starfucker.” As this 
was a quote and central to the sub-
ject’s view of his own personality, this 
usage within the text did not breach 
the Guardian’s guidelines on the use of 
obscenities which say in part: use such 
words only when absolutely necessary 
to the facts of a piece, or to portray 
a character in an article. However, 
that quote was also used as a 46-point 
headline on the article, which was 
inappropriate and unnecessary. The 
editor’s guideline on the subject of bad 
language starts by stating: remember 
the reader, and respect demands that 
we should not casually use words that 
are likely to offend.

May 11, 2011  Wednesday
A slip of the tongue by an organiser 
of a walk in London to protest at 
remarks by a Canadian police officer 
— that women who want to stay safe 
on the streets “should avoid dress-
ing like sluts” — led to the organiser 
being quoted in early editions as say-
ing “Comments like these only serve 
to shame victims into violence”; that 
should have been “silence”. The article 
also incorrectly suggested that she was 
the sole organiser.

May 10, 2011  Tuesday 
Noting that the cabinet must soon 
decide whether to accept recommen-
dations from the advisory Committee 

Apologies, errors and omissions, justifi-
cations, corrections and Clarifications, 
retractions and refusals, denials and 
distinctions .



on Climate Change (CCC) about 
cutting greenhouse gas emissions, an 
article said that this statutory body 
foresaw nuclear reactors producing 
about 40% of the UK’s energy mix by 
2030. That should have been 40% of 
the mix of sources for UK electricity.

A column argued that President 
Nicolas Sarkozy of France was acting 
inconsistently in his stance towards 
Libya’s regime on the one hand, and 
Libyans seeking to flee to France on 
the other. But a key word went miss-
ing in the following sentence about 
the French leader, which appeared in 
the paper without the word not: “The 
very Libyans he was so desperate to 
save (through military action) he was 
also desperate not to provide sanctuary 
for, if and when they fled”.  

May 9, 2011  Monday
A radiation reading from dirt col-
lected in a schoolyard in Fukushima 
— and presented by protesting par-
ents to government officials in Tokyo 
— was reported by the parents to be 
38 microsieverts per hour, not 38 mil-
lisieverts as we reported it.

Speaking of the numerous homo-
phobic attacks that are believed to go 
unreported, Peter Tatchell, gay-rights 
campaigner, was quoted as saying: “I 
myself have been attacked more than 
300 times in the past 20 years. As a 
result, I suffer from permanent brain 
damage.” He asks us to make clear that 
he linked his assertion about brain 
damage to an assault by neo-Nazis in 
Moscow, rather than to the attacks in 
general.

May 8, 2011  Sunday
A box headlined “Lone Mavericks” 
which accompanied an article titled 
“Is Donald Trump the most bizarre 
US presidential candidate ever?” 
(In Focus) referred to 1968 candi-
date George Wallace as governor of 
Georgia. He was governor of Alabama. 
It also said that Ross Perot (a candidate 
in 1992 and 1996) was an oilman, 
but he made his fortune in computer 
services.

The London Citizens’ Living Wage 
Unit is based at City Hall, not, as 
we said, County Hall, which was the 
headquarters of the London County 
Council and later the Greater London 
Council but has not been a public 
building since 1986. It’s now a hotel 
and leisure complex.

May 7, 2011  Saturday
An article on Friday about a special 
election for a Congressional seat in 
the suburbs of Buffalo that has been 
shaken up by a Republican plan to 
overhaul health care misidentified the 
federal program that would be turned 
into a grant program for states under 
one part of the plan. It is Medicaid, 
not Medicare.

The cover article this weekend, about 
the disappearance of Air France Flight 
447 in 2009, makes several references 
to unrecovered data cylinders from the 
plane’s black boxes. On May 1, after 
the article went to press, the cylinders 
were found on the floor of the South 
Atlantic Ocean and are expected to be 
analyzed in the coming week.

A correspondent wrote that reaction 
to Osama bin Laden’s death and the 
likely succession of Ayman al-Zawahiri 
was muted in a Cairo suburb which 
“the fugitive physician called home 
until the mid-1990s”. An editing error 
changed physician to Bin Laden. The 
latter was not a medical doctor and did 
not live in the Cairo area.

In our compilation from several 
sources of an account of the raid on 
Osama bin Laden’s compound in 
Pakistan, a reference to one of the dead 
was inadvertently omitted, making 
our assertion that the departing US 
soldiers left behind “four dead bod-
ies” look questionable. The fourth was 
a unnamed man, possibly a guard or 
household helper.

An article Tuesday about strained rela-
tions between Syria and Hamas, the 
Palestinian group based in Syria, over 
the neutrality of Hamas in the anti-
government uprising there, misstated 
the role in Hamas of a Syrian man, 
Abu Almajad, who was quoted as say-
ing that Qatar would be happy if the 
group moved there. Mr. Almajad is a 
Hamas supporter, not a Hamas leader.

The headline on a news digest item 
on May 6 entitled “JP Morgan cleared 
of discrimination” wrongly suggested 
that Russell Chweidan had lost his 
case against the US investment bank. 
In fact, the Court of Appeal judges 
have reserved their ruling.

May 6, 2011  Friday
An article on Tuesday about the com-
pound in Pakistan where Osama bin 
Laden was living before he was killed 
in an American raid omitted reporting 
credits in some copies. Ismail Khan 
contributed reporting from Peshawar, 
Pakistan, and Adam B. Ellick from 
New York.

A picture caption on Thursday with 
the Reuters Breakingviews column, 
about the initial offering of Renren, 
a Chinese social network, and the 
bailout of Portugal, misidentified the 
person pictured in some copies. He 
is Jose Socrates, the prime minister of 
Portugal, not Joseph Chen, the chief 
executive of Renren.

An article began by saying that results 
of a regular statistical survey showed 
that in April manufacturing output in 
the UK had fallen to a seven-month 
low. It should have said that the rate of 
manufacturing growth had fallen.

Corrections and Clarifications
is an ongoing publication, an edited 
compilation of daily revisions, 
retractions, re-wordings, distinctions 
and apologies to print news from 
September 2001 to the present.  
A reverse-chronological catalog of 
lapses in naming and classification, 
of tangled catch-phrases, patterns 
of mis-speech and inflection, 
connotation and enumeration.  

Purely editorial credit to those who 
have provided the material for this 
publication by having seen fit to 
correct themselves, or having seen 
themselves fit to correct others; who 
have sought in some public way to 
offer apologies or clarifications – to 
redeem, reveal, revise, retract, or shift, 
to simultaneously claim, deny, and 
re-attribute blame and responsibility.  
Credit is due for these well-documented 
efforts to apologize for what is being 
done and for what has already been 
done, for continuing attempts to un-say 
what is said, un-mean what is meant.

Credit at a variety of levels to 
those seekers, processors, middle 
managers, and ultimate regulators of 
public information who take it upon 
themselves (or impose it upon others) 
to re-name, re-classify, disguise, 
de-fuse or be de-briefed; who find 
clever metaphors to obfuscate, 
euphemize and mystify; who 
disseminate information according 
to political structures coincident with 
particular economic interests, who 
consent to use language to dismiss, 
excuse, cushion, cover and obscure 
the consequences of actions and the 
submerged structures behind events.  
And ultimately who, regardless of 
stated intentions, occasionally reveal 
something, piece by piece, through 
slips in language and naming systems.

Perhaps what is conveyed 
unintentionally, and by repetitious 
mistakes, is more revealing, 
more historically identifiable, and 
substantially less conciliatory than 
it is meant to be. This is both 
fortunate and inevitable. 
With further acknowledgement to 
readers who regard these revisions 
and retractions with the same 
scepticism they have the originals.
	
Anita Di Bianco      mail@anitadi.net

This edition has been published by 
QUAD Publishing (derbyquad.co.uk)
on the occasion of the exhibition All 
That Fits: the Aesthetics of Journalism, 
in QUAD, Derby, UK - 28 May to 
31 July 2011, curated by Alfredo 
Cramerotti & Simon Sheikh, 
with thanks to Jill Carruthers.

page 2



An article meant to name Osama bin 
Laden, but instead said: “Asked on 
Wednesday whether the team that 
killed Obama had come under fire, 
(Jay) Carney said the White House 
had gone to the limit in providing 
details and that any more would risk 
future operations”.

Looking at some of the world’s most 
wanted fugitives, a feature mentioned 
the Russian agent accused by British 
authorities of murdering journalist and 
former agent Alexander Litvinenko 
in London in 2006. But the piece 
should have said that the latter died 
of poisoning from polonium-210, not 
plutonium.

The Business Page report, “Exports 
jump 38% in 2010-11” (May 3, 
2011), said oil imports went up by 
167% to $101.68 billion from $87.13 
billion. It should have been 16.7%.

May 5, 2011  Thursday
A picture on Tuesday with an article 
about the response of New Yorkers to 
the death of Osama bin Laden was 
published in error. As the caption 
indicated, it showed a ceremony in 
Manhattan that included a reading 
of the names of Holocaust victims; 
the event was not connected to Bin 
Laden’s death.

An article on Wednesday about an 
agreement by BP to settle $25 million 
in civil charges related to two oil spills 
from its pipeline network in Alaska 
misstated the origin of an order for 
proper maintainence of the pipelines 
that the company was accused of dis-
obeying. It was issued by the federal 
Department of Transportation, not by 
a court or courts.

The Crime Scene column on April 
30, about thefts in Starbucks around 
New York City, misstated the rank of a 
commanding officer in the New York 
Police Department, Mark DiPaolo, 
who said people feel a ‘’comfort zone’’ 
in Starbucks. He is a deputy inspector, 
not a captain.

In Tuesday’s editions, a headline with 
a story about congressional reaction 
to the killing of Osama bin Laden 
said “Quitman says ‘Evil has met 
his maker.’” The quote in fact came 
from U.S. Rep. Rodney Alexander, a 
Republican who is from Quitman.

In a story May 4 about an attack on 
Sony Corp.’s PlayStation Network, 
AP erroneously reported that Sony 
knows who is responsible. In a letter 
to Congress, the company said it does 
not know who is responsible.

Listing assertions made by each side 
before today’s UK referendum on the 
alternative vote system, we said: “AV 
is used for Scottish local councils, in 
Northern Ireland, and the Republic 

of Ireland. US cities elect mayors by 
AV”. What we should have said was: 
the Republic of Ireland uses AV in 
presidential elections and parliamen-
tary byelections. At local level in the 
United Kingdom, AV is used in bye-
lections for Scotland’s and Northern 
Ireland’s local councils. A handful of 
US cities use AV in local votes.

A compilation in Tuesday’s edition of 
tweets from athletes and sports person-
alities reacting to Osama bin Laden’s 
death incorrectly stated the origin of 
comments made by Mariano Rivera. 
The New York Yankees reliever’s com-
ment was made verbally, not tweeted. 

May 4, 2011  Wednesday
A report in the Observatory column 
on Tuesday about the drinking tech-
nique of hummingbirds misstated the 
size of a hummingbird’s tongue, using 
information provided by a University 
of Connecticut researcher. It is less 
than one millimeter thick, not less 
than one millimeter long.

The DealBook column on Tuesday, 
about Warren E. Buffett’s handling of 
the resignation of a top lieutenant over 
questionable stock trading, misattrib-
uted a quotation. It was Mr. Buffett 
who said, ‘’We can have all the records 
in the world and if somebody wants 
to trade outside them or something, 
you know, they’re not going to tell us 
they’re trading in their cousin’s name.’’ 
It was not his partner Charlie Munger.

An Op-Ed essay on Sunday, about the 
health effects of radiation, imprecisely 
described the accomplishments of the 
Manhattan Project. In producing an 
atomic bomb, the project used fission, 
which splits the atom, not fusion, the 
process that occurs in the sun when 
atoms fuse together.

A story headlined EU debates sanc-
tions as Syria toll rises (29 April, page 
24) mentioned that one idea being 
discussed by officials was suspension 
of an EU association agreement with 
Damascus. A reader queried this, not-
ing that Syria has yet to sign the agree-
ment. To clarify, the story was correct: 
one of the penalties being considered 
was indeed the freezing of progress 
on finalising the agreement, which 
Brussels had earlier cleared for signa-
ture on its side.

A big, map-centred graphic accom-
panied a feature looking at whether 
political upheavals in the Middle East 
and Maghreb will spread south in 
Africa. But when writing about Sudan 
the map text pointed to Niger.

May 3, 2011  Tuesday
A listing of military deaths in some 
editions on Monday misidentified the 
country where Pfc. Robert M. Friese 
was killed in combat. It is Iraq, not 
Afghanistan.

A picture caption on Monday with an 
article about the Mass in which Pope 
Benedict XVI beatified his predeces-
sor, John Paul II, misstated the rank in 
the Roman Catholic hierarchy of two 
men arriving for the ceremony. They 
are bishops, not cardinals.

May 2, 2011  Monday
An article on Friday about the efforts 
of Chinese expatriates to organize a 
popular revolution in China via the 
Internet misspelled the given name 
of one activist, who said that drawing 
police officers to demonstration sites 
was a measure of success. He is Feng 
Congde, not Chongde.

A report in the World Briefing col-
umn on Thursday about a proposal 
by the Turkish government to build a 
canal connecting the Black Sea to the 
Marmara misstated the relative size of 
the canal. The proposed canal, which 
would be 28 to 30 miles long, would 
not be longer than the Panama Canal, 
which is about 50 miles long, or the 
Suez, which is about 101 miles long.

An article on Friday about the last 
elevator operators at New York City 
subway stations misstated the access 
to the 191st Street station in Upper 
Manhattan. It can be accessed by ele-
vator from St. Nicholas Avenue and by 
a pedestrian tunnel from Broadway; 
the elevator is not the only access.

Writing about how hard it is to design 
structures to confine radioactive emis-
sions from the likes of Chernobyl, 
or to store nuclear waste, an article 
mentioned Finland’s Onkalo under-
ground storage facility. But in making 
mention of a TV documentary on the 
latter, our article repeated the film’s 
assertion that onkalo means “hiding 
place” in Finnish. A Finnish reader 
objected that this is neither the trans-
lation nor an everyday meaning of the 
word. Indeed, dictionaries translate it 
as “cavity”; this might also stretch to 
“cavern”.

May 1, 2011  Sunday
The acrostic answers on April 17, for 
the acrostic puzzle of April 10, omit-
ted the final two solutions. For letter 
V, with the clue “Distinctive features 
of the primitive reptilian archaeop-
teryx,’’ the answer was “Feathers.’’ For 
letter W, with the clue “Admit to being 
wrong,’’ the answer was “Eat crow.’’

A report in some of Saturday’s editions 
about the Army Corps of Engineers’ 
flood-protection upgrades in St. 
Bernard Parish incorrectly said the 
corps’ fifteen billion dollar project for 
the New Orleans region covers 350 
miles of levees and floodwalls in five 
parishes. The project actually spans 
120 miles of levees and floodwalls on 
the perimeter, turning some interior 
flood-control structures into a second 
line of defense.

page 3



A picture caption on April 17 with 
the continuation of an article about 
John Tanton, who helped start all 
three major national groups that are 
fighting to reduce immigration to the 
United States, misstated the mission 
of Numbers USA, a group founded 
by Roy Beck. It seeks to reduce legal 
and illegal immigration alike, not 
‘’to give voice to anger about illegal 
immigration.’’

An article last Sunday about an exhibi-
tion at ArtsWestchester’s Arts Exchange 
comprising works that address the 
current economic climate, misstated, 
from a description by the exhibition’s 
curator, the meaning of the title of a 
mixed-media installation by Kambui 
Olujimi. “The O’Woof Woof ’’ is not 
“Southern black vernacular meaning 
‘something you ain’t gonna get.’’’ It is 
a reference to the phrase ‘’selling wolf 
tickets,’’ which means making grand 
and threatening proclamations, none 
of which come to fruition.

April 29, 2011  Friday
Kate Middleton was said in a piece to 
be the likely future Queen of England. 
In an earlier edition, this also appeared: 
“Even George W Bush, who tried to 
portray himself as a homespun Texas 
rancher, would put on white tie and 
tails when banqueting with the Queen 
of England”. But Elizabeth II is mon-
arch of the United Kingdom of Great 
Britain and Northern Ireland.

April 28, 2011  Thursday
A report on the Church of Scientology 
acquiring Monogram Studios in 
Hollywood mentioned that the site 
had formerly been in the possession 
of Allied Artists and produced, among 
others, the blockbuster El Cid. To 
clarify: Allied Artists released El Cid 
in the United States, but it was filmed 
in Spain with some studio scenes 
shot in Rome and postproduction at 
Pinewood Studios.

A report on China’s plans for its future 
in space incorrectly stated that Russia’s 
Mir space station “served between 
1996 and 2001”. In fact: Mir served 
for 15 years in orbit from 1986 to 
2001, three times its planned lifetime.

The Rite and Reason column in the 
edition of April 19th stated the fact 
that some children are exempt from 
Irish class does mean that teachers 
must refrain from using Irish....in 
contexts other than direct teaching . It 
should have stated the fact that some 
children are exempt from Irish class 
does not mean...

April 27, 2011  Wednesday
In the news report, “Muslim rulers 
deliberately projected as intolerant: 
Katju” (April 19), there was a reference 
to the book, History in the Service of 
Imperialism, by D.N. Pande. It should 
have been B.N. Pande.

A mistake occurred while drafting 
the correction regarding the editorial, 
“The superbug effect” dated April 23, 
2011. The correction referred to “the 
discovery of the New Delhi mettallo-
beta-lactamase-1 (NDM-1) in 71 of 
151 sewage samples.” It should have 
been 51 of 171 sewage samples.

The news report, “Dhoni ranked 
higher than Obama in Time list” 
(April 23, 2011), referred to the maga-
zine’s list of 100 most influential peo-
ple for the year 2010. It should have 
been 2011.

April 26, 2011  Tuesday
A report on the Welsh assembly elec-
tion campaign made mention of 
Owain Glyndwr, famed Welsh leader 
of the late Middle Ages, but spelled 
him Glyndwyr. It also misnamed Iwan 
Huws, a first-time Plaid Cymru candi-
date running for Aberconwy, as Iwan 
Jones.

In a story about the new coat of arms 
commissioned by Kate Middleton’s 
family, the term crest was used as a 
synonym for coat of arms. This was 
owing to an editing error. The crest is 
the symbol - often a beast or bird - that 
sits above the shield in a coat of arms. 

In the Editorial Page article, “Rush 
in now, repent later” (April 25), a 
quotation in the third paragraph 
from the bottom was left unclosed. 
It should have read as: As the 16 
leading nuclear… noted, “It appears 
that, in the siting and design of the 
Fukushima-Daiichi nuclear plants, an 
unlikely combination of low-proba-
bility events (historic earthquake plus 
historic tsunami leading to loss of all 
electrical power) was not taken suffi-
ciently into account.”

April 23, 2011  Saturday
The editorial, “Repeal the sedition 
law” (April 22, 2011), referred to the 
sedition case registered against writer 
Arundhati Roy over a speech she made 
in Kashmir. It should have been on 
Kashmir.

The editorial, “PSLV notches up 
another success” (April 21, 2011), 
said India launched its first remote 
sensing satellite, IRS-1A, aboard a 
Russian rocket in 1988. Actually, 
IRS-1A was launched from the Soviet 
Cosmodrome at Baikonur.

April 21, 2011  Thursday
A story on the problems of the 
United States economy following 
the announcement that the Standard 
& Poor’s ratings agency had issued a 
strong warning about the failure of 
the United States to tackle its budget 
deficit stated that the United States 
had very large budget deficits “which 
reached as high as 11%” in 2009. To 
clarify: the budget deficit reached as 
high as 11% of US GDP.

April 20, 2011  Wednesday
A report on the latest attack on 
Andres Serrano’s controversial work 
Piss Christ inadvertently referred to 
the late US Republican Senator Jesse 
Helms as Jesse James.

The names of Hoan Kiem lake and 
Tran Hong Son were misspelt in some 
editions in an article on April 19.

A caption on a photograph illustrat-
ing a protest outside Dáil Éireann in 
the edition of April 9th said that the 
protest had been organised by the 
National Women s Council of Ireland. 
While the NWCI supported the pro-
test and its members were in atten-
dance, it was organised by Shell to Sea.

An article on the Opinion & Analysis 
page yesterday attributed male gen-
der to the former prime minister of 
Finland, Ms Mari Kiviniemi.

It is the School of Oriental and African 
Studies that has created two new 
Israel studies posts, not the London 
School of Economics as a letter in the 
Education section stated yesterday.

April 17 2011  Sunday
A graphic that accompanied “Britain’s 
changing ethnic map” (News) 
included figures for UK residents 
from immigrant communities, but 
suggested inaccurate growth rates 
between 2006 and 2011. For instance, 
it said that in 2006, 301,000 people 
from the Pakistani community were 
resident, compared with 578,000 
today. The 2006 figure should have 
been 379,500, indicating a smaller 
growth rate.

Apologies to Magazine readers who 
found “Ma’am, do we have to invite 
Uncle Harald?” difficult to follow. 
A production error made text flow 
incorrectly across four pages. Norway’s 
King Harald’s grandfather was not 
King Carl, but King Haakon VII. He 
was Prince Carl of Denmark until he 
took the Norwegian throne in 1905 
and changed his name to Haakon 
(a traditional Norwegian name for 
a king). And prime minister Neville 
Chamberlain, not Winston Churchill, 
declared war on Germany in 1939.

April 15, 2011  Friday
Honda, the carmaker, has temporar-
ily reduced production at some of its 
North American plants as a result of 
supply disruptions from the Japanese 
earthquake, but it has not shut any 
down, as wrongly stated in an article 
on April 14.

The text of an article reported Barack 
Obama as proposing $4tn in spending 
cuts. While this is the sum by which 
he hopes over time to cut the accu-
mulated US federal debt – currently 
standing at $14.3tn – about $2tn out 
of that $4tn is meant to come from 

page 4



cuts to spending; the rest from other 
sources. Our article also referred to the 
$14.3tn as the US deficit. The deficit 
is the annual shortfall between govern-
ment spending and income. The US 
deficit for 2011, for instance, is pro-
jected at $1.5tn. Whatever the final 
figure, it will, like past deficits, con-
tribute to the overall pool that is the 
US federal debt.

April 14, 2011  Thursday
We were wrong to imply in our 
review of Manning Marable’s book 
that the face of Malcolm X appeared 
on an Iranian stamp but never on an 
American one. In 1999 Malcolm X 
was the 22nd in the US Postal Service’s 
“Black Heritage” series.

April 13, 2011  Wednesday
A story listed several people who may 
be eligible for redress under the terms 
of News International’s fund to com-
pensate people who have evidence 
their phones were illegally hacked by 
the News of the World. Among them 
was Mary-Ellen Field, described by 
our article as a former PA to the model 
Elle Macpherson. In fact, Mary-Ellen 
Field was head of intellectual property 
at Chiltern plc, a tax and business con-
sultancy. In that capacity she advised 
Elle Macpherson on licensing and 
intellectual property rights.

April 12, 2011  Tuesday
RSA, the insurer, has set up a company 
in Dublin to provide internal reinsur-
ance to its businesses. It is not mov-
ing its European general insurance 
operations to new headquarters in the 
Irish capital, as wrongly reported in an 
article on April 11.

A sentence in the Op-Ed article, 
“Merchants of death” (April 8, 2011), 
said: “There is no dispute that the ... 
caustic burning sensation caused by 
potassium [the third, heart-stopping 
agent administered] would be agonis-
ing in the absence of adequate anaes-
thesia.” It is potassium chloride.

April 11, 2011  Monday
A report on African migrants trying 
to reach Italy referred, owing to an 
error in the editing, to a transfer to 
Italian mainland camps of “the 3,000 
Tunisians to have reached Lampedusa 
since the collapse of the Tunisian gov-
ernment in January”. To clarify: an 
estimated 22,000 north Africans have 
arrived on the Mediterranean island 
so far this year, mainly Tunisians. The 
3,000 are part of this total.

A piece mentioned Poland’s upcoming 
EU presidency term in January 2012; 
that should have been July.

April 10, 2011  Sunday 
Marks & Spencer clothing dip adds 
to high street gloom” said Domino’s 
Pizza had suffered a first-quarter sales 
drop of more than 10%. This fall only 

applied to outlets in the Republic of 
Ireland. In the UK, the chain’s like-
for-like sales were up by 5.5%.

April 9, 2011 Saturday
In his proposal for “charter cities” as 
a solution to the problem of poverty, 
Paul Romer suggested the idea of 
France and Norway running a city 
state in Mauritania, not Mauritius 
as wrongly stated in Tim Harford’s 
Undercover Economist column on 
April 2.

April 8, 2011 Friday
A columnist writing about an exhibi-
tion being staged by the Wellcome 
Trust called Dirt: the Filthy Reality 
of Everyday Life, incorrectly referred 
to an antisemitic poster in the exhibi-
tion being shown in “pre-war Poland”. 
In fact the poster was printed and 
circulated by the Nazis in German-
occupied Poland in 1941.

A report on the initiative in northern 
France to grow vines on coal-mining 
waste tips referred to these sites as 
“slag heaps” throughout. To clarify: in 
English, slag is the mostly contami-
nated waste product of the iron- and 
steel-making process that would be 
inimical to agriculture. Coal mining 
waste or spoil tips are, on the other 
hand, composed of fairly benign car-
boniferous sedimentary rocks that 
could be suitable for viticulture. In 
addition, 2013 is the expected produc-
tion date for the first bottles from this 
project, not 2012 as we had it.

April 7, 2011  Thursday
A short feature on Mohamed Al Fayed’s 
installing a statue of Michael Jackson 
at Fulham Football Club inadvertently 
located the ground at non-existent 
Craven Road. That should have been 
Craven Cottage (No one wants to be 
defeated – 5 April, page 2).

April 6, 2011  Wednesday
A big picture spread (5 April, page 
18-19) showcased photos of daily life 
in Warsaw, part of our current New 
Europe series, which this week is high-
lighting Poland. One picture showed 
Jewish visitors praying near a syna-
gogue in a district called Osiedle Za 
Zelazna Brama, which we translated as 
“Behind the Iron Curtain”, suggesting 
some cold-war link. In fact, zelazna 
brama harks much farther back, to a 
long-ago park gate.

April 5, 2011  Tuesday
Writing of the policeman killed by a 
car bomb in Omagh, a commentary 
described the present-day police ser-
vice which the young Roman Catholic 
constable, Ronan Kerr, chose to join as 
a symbol of reconciliation. But it mis-
takenly named this as the RUC (the 
former Royal Ulster Constabulary) 
instead of the PSNI (the Police Service 
of Northern Ireland, in operation 
since 2001). Meanwhile, a leader on 
the killing said that the mainland, 
too, remained under some threat. The 
Guardian style guide counsels against 
using mainland to refer to Great 
Britain in reports about Northern 
Ireland.

April 4, 2011  Monday
The picture accompanying an article 
about a contemporary art exhibition 
in Karachi was wrongly captioned as 
Abdullah Syed’s Flying Rug of Drones. 
The work shown was Placebo For My 
Warriors 1 by Faiza Butt.

Belize is not a island, as we described it 
in a Diary item (1 April, page 35). It is 
on the mainland of Central America, 
bordered by Mexico and Guatemala.

April 3, 2011 Sunday
Our New York Times supplement 
(20 March) included a story on the 

April 10 2011 – “ON Friday our parent company News International issued an 
important statement regarding voicemail interception at the News of the World 
between 2004 to 2006. 

It said that following an extensive internal investigation, it had decided to make 
an unreserved apology and admission of liability in certain civil cases that meet 
specific criteria. That apology is set out below. The company will also be es-
tablishing a compensation scheme to deal with justifiable claims fairly and ef-
ficiently.

"This will begin the process of bringing these cases to a fair resolution with 
damages appropriate to the extent of the intrusion," the statement said. 
"We will, however, continue to contest cases that we believe are without merit 
or where we are not responsible. That said, past behaviour at the News of the 
World in relation to voicemail interception is a matter of genuine regret. It is now 
apparent that our previous inquiries failed to uncover important evidence and 
we acknowledge our actions were not sufficiently robust." 

News International pointed out that it was our discovery and voluntary disclo-
sure of new evidence in January that led to the reopening of an investigation by 
the Metropolitan Police.  The News of the World is also cooperating fully with a 
review being conducted by the Press Complaints Commission. The statement 
concluded: "News International's commitment to our readers and our pride in 
our award-winning journalism remains undiminished." 

page 5



destructive power of the Japanese 
tsunami headed: “From a wave into a 
weapon”. The original included figures 
in imperial measures which were, alas, 
converted in New York into incorrect 
metric figures for the Observer. This 
and other editing errors led to the piece 
suggesting that both 150 kilograms of 
water and a cubic metre of water both 
weighed 771 kilograms. The original 
NYT piece made the simple point that 
a cubic yard of water weighes about 
1,700 lbs (771 kilograms).

April 2, 2011  Saturday
Vladimir Remek was the 87th person 
to go into space, not the 77th as stated 
in a Magazine article on Saturday.

April 1, 2011  Friday
An article about the Gravelines nuclear 
power plant in northern France said it 
had become the first in the world to 
produce more than one terawatt-hour 
of electricity. That should have been 
one petawatt-hour, equal to 1,000bn 
kWh. A petawatt is 1,000 terawatts.

A financial analysis referred to Greece, 
Italy and Portugal being hammered 
deeper into crisis by their European 
partners. That should have been 
Greece, Ireland and Portugal.

March 31, 2011  Thursday
A front page article, reporting on the 
nuclear crisis in Japan, said readings at 
the plant had reached “8,217 micro-
sieverts per hour—described by broad-
caster NHK as equivalent to eight 
times the radiation a person would 
usually experience in a year” and in 
a second story in the same issue—15 
March—we said that monitoring posts 
near the power station had “recorded 
radiation levels at 680 microsieverts 
per hour yesterday, a dose roughly 
equivalent to four months of natural 
background radiation”. In both cases 
we compared a rate of dose with an 
amount of dose, which one reader 
suggested is not a like-for-like com-
parison and therefore meaningless. To 
clarify (we hope): NHK meant that 
a person who spends one hour in an 
area where the radiation level is 8,217 
microsieverts per hour receives eight 
times the dose they would usually 
experience in a year. Our figure of 680 
microsieverts over an hour is the dose 
a person might roughly be expected to 
receive at the end of four months due 
to natural background radiation.

March 30, 2011 Wednesday
Metalor, the Swiss gold refiner, says 
it has not received gold for smelting 
from Vietnam as wrongly stated in an 
article on March 29.

A graphic, showing how £20bn worth 
of NHS savings will be shared out, 
which accompanies a public spending 
cuts feature in today’s Society section, 
incorrectly gives the figures in millions 
when they should be billions.

A report on front-page news stories in 
Spain as part of the New Europe series 
mistakenly referred to police arresting 
Eta members during a previous ceasefire 
in 2008.  That should have been 2006.

March 28, 2011  Monday
A report about Elizabeth Taylor’s 
funeral in Los Angeles said it ended 
speculation that she might be buried in 
Wales, alongside her former husband 
Richard Burton. Although Burton 
and Taylor had made plans when they 
were married to be buried together in 
Pontrhydyfen in south Wales, he was 
buried in the Swiss village of Celigny, 
near Geneva.

Bahrain is directly to the east of Saudi 
Arabia, rather than on its northern 
border, where we placed it in a report.

March 27, 2011  Sunday
Palin uses Delhi visit to fuel specula-
tion” said US politician Sarah Palin 
had “revealed a deep ignorance of 
international affairs, famously saying 
that Russia could be seen from Alaska”. 
She was correct: Russia and Alaska are 
divided by the Bering Strait, which 
contains two islands, Big Diomede, in 
Russian territory, and Little Diomede, 
part of the US. These islands are less 
than three miles apart and are visible 
to each other in clear weather.

March 26, 2011  Saturday
An advertisement feature promot-
ing a video examining the nature of 
land ownership in Ethiopia wrongly 
stated that 13 million people needed 
food aid in the country. In fact there 
are 2.8 million people who need food 
aid and further 6 million people who 
are covered by a safety-net scheme that 
covers incidences of temporary food 
shortage.

March 25, 2011  Friday
In our article, ‘Arms dealer’s wife 
donated £300,000 to Conservative 
Party’, (24 February 2011) we referred 
to Mr Makhzoumi as an arms dealer. 

Mr Makhzoumi was involved in the 
sale of second hand military equip-
ment from the British to the Lebanese 
government in 1995 but has asked us 
to point out that his role was merely 
to introduce the Lebanese authorities 
to the UK Ministry of Defence and 
that he received no benefit from this 
deal. While Jonathan Aitken brought 
libel proceedings over the reporting of 
(among other things) his involvement 
with this deal, his subsequent convic-
tion for perjury arose from matters 
unrelated to Mr Makhzoumi who was 
not accused of any misconduct, and it 
was incorrect for our picture caption 
to suggest otherwise. 

The expansion of NATO was given as 
North Atlantic Treaty Alliance in the 
third paragraph of a report “Cracks in 
Libya coalition” (International, March 
23, 2011). It should have been North 
Atlantic Treaty Organisation.

The European court of human 
rights was incorrectly described as a 
European Union institution in a head-
line. The European court of human 
rights, based in Strasbourg, operates 
under the provisions of the Council of 
Europe, not the EU, as has been noted 
several times in this column.

The Greater London authority 
appeared as the Greater London 
assembly in an article about the effect 
of visa restrictions on arts organisa-
tions. The Greater London authority 
comprises the mayor, who runs it, and 
the London assembly, which holds the 
mayor to account.

March 24, 2011  Thursday
Mikhail Baryshnikov and Vaslav 
Nijinsky were not “given to the world” 
by the Bolshoi theatre company as 
we stated in an article examining 
the upheaval at the theatre over the 
departure of Gennady Yanin, a deputy 
director of the ballet company. The 
ballet stars’ careers began and flowered 
with the Mariinsky company.

4:17PM BST 11 April 2011 
Mr Cameron described the university as ‘’disgraceful’’ over statistics 

indicating that only one black British undergraduate won a place in 2009. The 
Prime Minister made the comment as he attended a PM Direct event in North 
Yorkshire with his wife, Samantha. 

But Oxford University immediately hit back at Mr Cameron for quoting what 
it dismissed as “incorrect” figures. A spokeswoman for the university said the 
figure – which first emerged in a Freedom of Information request last year – 
only referred to UK undergraduates of black Caribbean origin starting courses 
in 2009/10. There were an additional 26 students who said they were of black 
origin, and another 14 of mixed black descent. 

The spokeswoman said: “The figure quoted by the Prime Minister is incorrect 
and highly misleading – it only refers to UK undergraduates of black Caribbean 
origin for a single year of entry, when in fact that year Oxford admitted 41 UK 
undergraduates with black backgrounds. 

“In that year a full 22% of Oxford’s total student population came from ethnic 
minority backgrounds.” The Oxford University spokeswoman later added that 
the institution has been in touch with Downing Street to ask them to correct the 
figures quoted by Mr Cameron. 

page 6



A report on environmental pressure 
groups calling on governments to 
abandon new nuclear power stations 
and large waste dump projects referred 
to tremors in India ranging up to 6.3 
on the Richter scale. Seismologists no 
longer use this scale, we should have 
said magnitude 6.3. To clarify: the 
“Richter scale”, the logarithmic mag-
nitude scale, was defined in 1935 to 
measure earthquakes in California. 
It does not, however, work for large 
earthquakes (greater than magnitude 
7) or ones where the epicentre is fur-
ther than 600km from the point of 
measurement. It was superseded in 
1979 by the more uniformly appli-
cable moment magnitude (Mw) scale.

Sheikh Hamad Bin Isa Al-Khalifa is 
the King of the Kingdom of Bahrain 
and not the Emir as mentioned in the 
Editorial “Bahrainis betrayed” (March 
18). Also Bahrain is the US Fifth Fleet 
base and not Sixth Fleet as given in the 
2nd paragraph of the same editorial.

March 23, 2011  Wednesday
Federal law already prohibits banks in 
the US from tying availability or terms 
of credit to the purchase of other prod-
ucts and services, contrary to a sugges-
tion in an article on March 21 on new 
accounting proposals to force banks to 
disclose when they give clients below-
market rate loans.

An interview with Marine Le Pen suf-
fered a substantial editing failure that 
led to nearly twenty lines of text relat-
ing to her views of the Front National’s 
approach to anti-semitism and Islamo-
phobia appearing twice in the last two 
columns of the article.

In a story reporting on the new role 
of Andy Coulson, the former News 
of the World editor and No 10 com-
munications director, we incorrectly 
stated that the agency Euro RSCG was 
responsible for a Conservative party 
advertising campaign that showed 
a photograph of David Cameron 
“which was first thought to have 
been airbrushed but actually showed 
Cameron’s naturally smooth skin”. It 
was created by a different agency.

March 22, 2011  Tuesday
In the news report, “U.N. Women’s 
scheme for widows “(March 9), the 
abbreviation, CEDAW, was expanded 
as Committee on the Elimination of 
Discrimination Against Women. It 
should have been the Convention 
on the Elimination of All Forms of 
Discrimination against Women.

A feature looking at the background 
to the murders committed by Stephen 
Griffiths, the self-styled “Crossbow 
Cannibal”, referred to Bradford as 
having once been dominated by cotton 

mills. West Yorkshire’s wealthy cities 
were renowned for their woollen mills 
in the 18th and 19th centuries. The area 
known for cotton mills was Lancashire, 
on the other side of the Pennines.

We wish to clarify that comments 
attributed to Japanese government 
spokesman Noriyuki Shikata on 
the front page of the South China 
Morning Post on March 18, were 
not meant to imply any endorse-
ment of foreigners or Japanese fleeing 
Tokyo owing to the nuclear crisis. The 
quotes were intended to show that the 
Japanese government insisted there 
was no need for anyone to leave Tokyo 
or Japan, beyond the 20-kilometre 
evacuation zone surrounding the 
Fukushima nuclear power plant.

March 21, 2011  Monday
A subheading and a story incorrectly 
stated that BMW “is the only manu-
facturer that has decided to design an 
electric car from scratch ...rather than 
converting existing conventional cars”. 
Another maker developing an electric 
car from the ground up is Tesla.

March 19, 2011  Saturday
A photographic feature about the 
human faces behind long-established, 
but disappearing, British traditions 
should have been credited to Zed 
Nelson/Institute.

The editorial published on Monday 
wrongly stated that 134 people were 
arrested during the anti-budget protest 
on March 6. The number of people 
arrested was 113, including four who 
were aged 18 or below. 

An article about cuts by Merseyside’s 
five local authorities said that 
Liverpool’s city council had tried to 
shield such areas as child protection 
and adult social care services, but 
that this had meant “dramatic cuts to 
‘discretionary’ services, those that the 
council does not by law have to pro-
vide”, including libraries, among other 
things. What we should have said was 
that these big cuts were in areas which 
the council deems not to be among 
its core services. Provision of a decent 
library service is a statutory responsi-
bility—though that does not preclude 
library closures.

March 18, 2011  Friday
A piece rightly noted that Edward 
Heath’s (Conservative) government 
struggled with the price impact of 
factors including the 1973-74 Arab 
oil embargo, and went on to say “this 
fed into an inflation rate that hit more 
than 25%”. To clarify, inflation hit the 
mid-teens under Heath; it was under 
Harold Wilson’s (Labour) government 
that the various factors at work fed 
into a peak of just over 24%.

An article looked at some of the possi-
bilities that could flow from the govern-
ment’s planned changes to the health 
service. It said that one private health 
firm, IHP, was in talks with three GP 
consortiums to set up a company that 
would treat patients at 95% of the NHS 
cost. This putative saving, amounting 
to £40 per patient, would, our piece 
said, be booked as profit. What it 
should have said was that any such sum 
would be classed as earnings (of which, 
after costs were deducted, some portion 
could be booked as profit). We should 
also make clear that these figures were a 
rough calculation by the reporter, spec-
ulating on future financial outcomes, 
and not to be read as figures emanating 
from, or endorsed by, IHP.

March 17, 2011  Thursday
Senator Lou Correa is a Democrat and 
not a Republican as we had him in a 
report of moves to pass a bill in the 
California state assembly that would 
allow representatives to Congress in 
Washington and state politicians the 
right to carry hidden guns while in the 
state, on the grounds of self-defence.

A report on the Bank of Japan’s injec-
tion of record sums into the Japanese 
economy to limit the financial devas-
tation wreaked by the recent earth-
quake, tsunami and nuclear power 
crisis wrongly gave an estimate of the 
global insurance bill of £31.7bn from 
Lloyd’s of London. To clarify: Lloyd’s 
has released no such estimate. The 
source was AIR Worldwide, and the 
figure was $35bn or approximately 
£22bn.

March 16, 2011  Wednesday
The report headlined “Milk activ-
ist a taboo topic at NPC session” on 
page A6 yesterday should have said 
Hong Kong’s Peter Wong Man-kong 
was criticising fellow delegates who 
endorsed the annual work reports 
of the Supreme People’s Court and 
Supreme People’s Procuratorate as well 
as a petition in support of tainted-milk 
activist Zhao Lianhai. Wong’s point 
was that those who believed Zhao 
was treated unjustly should not have 
endorsed the work reports.

A story examining the links between 
universities and the Libyan regime 
stated that the School of Oriental and 
African Studies (Soas) taught Mutassim 
Gaddafi, one of the sons of Libya’s 
leader, for four weeks in 2006 and four 
years later “announced a lucrative deal 
with a Libyan university”. Soas has 
asked us to point out that academic 
links with al-Fateh University began 
in 2002 and that Mutassim Gaddafi 
played no part in establishing the 
academic collaboration that led to the 
funding, worth £188,024, of an MSc 
in finance in 2010 at Soas.

source list: Daily Telegraph / The Economist / Financial Times / myfoxny.com / The Irish Times / The Guardian / The 
Hindu / The New York Times / The Observer / News of the World / South China Morning Post / The Times UK / USA Today

page 7



An article tried to assess the accumu-
lated family wealth of Libya’s leader, 
Muammar Gaddafi, and how some 
of it had been spent, both on physi-
cal and political assets. Tim Niblock, 
a professor specialising in Middle 
Eastern politics at the University of 
Exeter, was reported as mentioning 
that Gaddafi is thought to have given 
money in the 1990s to the Zaghawa, 
a tribe dwelling in Darfur, Sudan, 
and in Chad. Some Zaghawa, he was 
quoted as suggesting, might be among 
the various African mercenaries being 
used by the Gaddafi regime in the cur-
rent Libyan conflict. Tim Niblock has 
asked us to make clear that he has no 
evidence that members of the Zaghawa 
are involved in the present conflict.

March 15, 2011  Tuesday
A headline and a story reporting on 
evidence given by Chris Patten, who 
has been nominated as the next chair-
man of the BBC, to the Department of 
Culture, Media and Sport select com-
mittee incorrectly quoted him as say-
ing that he “hardly ever watches televi-
sion”. In fact Lord Patten said: “I take 
slight exception to the argument that I 
hardly watch television, it is true you 
don’t find me in front of Eastenders.” 
In addition there was a reference to 
this incorrect quote by a columnist 
who suggested that “Lord Patten may 
not watch much television”. 

A feature highlighting the possibility of 
an 11-day holiday around the time of 
the royal wedding and bank holidays, 
requiring just three days off work — 
suggested a trip to Rhodes for Greek 
Orthodox Easter, but went on to say 
that this year Greek Orthodox Easter 
coincides with “Christian Easter”. The 
Greek Orthodox church is Christian; 

we meant to compare its date with that 
of “western” Christianity’s Easter this 
year.

March 14, 2011  Monday
An article meant to say that the Bush 
administration claimed that Saddam 
Hussein had been trying to buy ura-
nium for enrichment in Niger, not 
trying to buy enriched uranium there.

March 12, 2011  Saturday
An article in last Wednesday’s edition 
concerning the Guantánamo prison 
camp said that the USS Colewas sunk 
by a terrorist attack. While 17 sailors 
were killed and the ship was badly 
damaged, it was not sunk.

March 11, 2011  Friday
A headline and article in last Saturday’s 
edition on Alaskan photographer 
Corey Arnold quoted him as stat-
ing that he believed the European 
Union Common Fisheries Policy was 
attempting to wipe out coastal com-
munities. Mr Arnold says he believes 
current European Union fisheries pol-
icy threatens the livelihood of coastal 
communities but he does not believe 
the policy-makers have malicious 
intent.

March 10, 2011  Thursday
Our special report on the future of 
food (February 26) said an African 
Development Bank programme aimed 
to cut waste by 3% a year over seven 
years. That should have been 3% over 
seven years. A Cornell University 
project aims to cut the cost of genetic 
identification to $30 per million 
DNA markers, not per million genes. 
And Bacillus thuringiensis makes 
maize resistant to some pests, not to 
herbicides.

March 9, 2011  Wednesday
An article recounted the misfortunes 
of an apparent SAS/MI6 delegation 
when it popped in near Benghazi on 
a sort of outreach mission. But our 
headline introduced an added indig-
nity, saying the men were tied up by 
their captors. Something like this had 
indeed been reported in other media, 
but not in our correspondent’s story.

An article about a fatal shooting in 
rural France, stemming from argu-
ments over rights to spring water, drew 
comparisons with the 1986 film of 
Marcel Pagnol’s book Jean de Florette. 
Our piece said that Jean left Paris for 
the countryside, and that the neigh-
bours diverted the spring from his 
vineyard. Jean came from Crespin, not 
Paris, and raised rabbits on his farm, 
not a vineyard.

March 8, 2011  Tuesday
A leader comment gave the name of 
Egypt’s new prime minister as Ahmed 
Shafiq. That should have been Essam 
Sharaf.

March 7, 2011  Monday
A report on the recent tour of Arab 
states by the prime minister and repre-
sentatives of UK arms makers said that 
the government had approved 1,155 
arms export licences for Kuwait since 
2003, worth a total of £102.3m; the 
figures were attributed to Campaign 
Against Arms Trade. CAAT gave 
the number of licences approved 
for Kuwait in 2006 as 790. But this 
was a mistranscription from Foreign 
Office figures, which gave 79 as the 
tally approved for Kuwait in 2006; 
this would mean a total of 444 arms 
export licences approved for Kuwait 
since 2003. However, the overall total 
of £102.3m was correct.

March 3, 2011  Thursday
The news report, “In a first, Sena medal 
for female Army officer” (February 
26), said the medal was awarded to the 
officer for rescuing her colleagues dur-
ing the attack on the Indian Embassy 
in Baghdad last year. It should have 
been the Indian Embassy in Kabul.

March 2, 2011  Wednesday
Yesterday’s report, “HSBC cuts profit-
ability target; shares plunge”, on page 
B1 stated, incorrectly, that HSBC 
chief executive Stuart Gulliver earned 
US $9.53 billion last year. The actual 
figure was US $9.53 million.

March 1, 2011  Tuesday
A report described the Tripoli regime’s 
effort to take delivery of a large con-
signment of Libyan bank notes—
ready for shipment from a storage 
place in England, but then blocked by 
a UK export control order. Our piece 
said that Libya had sent an aeroplane 
to collect the money from Marsden 
airport. That should have been Kent 
international airport at Manston

28 January 2011 NEWSCORE - A news program on China Central 
Television (CCTV) was under fire Friday for trying to pass off a scene from 
the iconic 1980s flick “Top Gun” as a Chinese military training exercise.

One internet user, going by the name of “Liu Yi,” spotted the striking 
similarities in the newscast last week, according to the Ministry of Tofu, a 
Chinese news aggregation site.

In the broadcast, a J-10 fighter is shown “hitting” an F-5 with a missile. But 
the target, as it splinters and explodes in the air, looks identical to the fictional 
F-5 Tom Cruise brought down while piloting his F-14 in the Hollywood movie.

The video has been removed from the “Xinwen lianbo” Web site.

.

page 8


